20080208 - Mitt nya liv: Botanisera bland byggnaderna på Skansen

Måste vara ärlig här. Innan den här veckan så hade jag varit på Skansen en gång i hela mitt liv, men det har jag inte så himla mycket minnen av direkt. Jag var 17 år, på besök i Stockholm med vårt spanskprojekt och vi hade en massa spanjorer med oss. Kort sagt, jag och mina girls satte oss på ett par bänkar medan de andra sprang runt och fotade hus och djur som tokiga. Kan inte säga att jag var speciellt intresserad av nåt av det där.

I måndags var vi på studiebesök på Skansen med etnologi-klassen jag går i. Vi fick en 3 h lång specialguidad tur bland de olika husen, vilket var himla intressant ur ett etnologiskt perspektiv. Nu vet jag en hel del saker om en massa gamla hus iaf! :D Vi fick en gruppuppgift att skapa ett nytt Skansen för idag, vad vi vill bevara av Sverige idag. Jag och mina gruppkamrater samlades på onsdagen och jobbade frenetiskt med vårt arbete, som jag tycker blev ganska bra.

Idag var det dags att presentera våra grupparbeten inför resten av klassen samt en del Skansen-människor. Det var väldigt intressant att se vad de andra hade tänkt på. Efteråt gick jag och två andra tjejer ur min grupp runt på Skansen i nästan två timmar och kollade. Bl.a. pratade vi med en statare i en statarlänga, som berättade om vägglöss och annat hemskt. :P Vi gick även och kollade på de nordiska djuren. (B)järven och vargarna var de som var coolast, förutom sälarna då. Stackars lodjuret som kände sig trängd och instängd och vankade av och an längs med staketet. :S

På måndag nya tag i skolan, och imorgon konsert med The Cure! Första ggn sen Arvika 2002! Såg att Porl Thompson halkat in i gruppen igen. Ska bli spännande att se/lyssna. Hoppas de kör några bra låtar.


The Cure
(bildkälla: http://www.thecure.sk/pict/cure_2006.jpg)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0