20080304 - My new glasses!

Idag var jag hos Synsam och kollade min syn samt att jag tittade på glasögonbågar. Optikern var en mycket sympatisk och trevlig medelålders man. Han höll säkert på och undersökte mina ögon i säkert en halvtimme eller så. Sen kollade jag ut tre glasögonbågar som jag tog med mig hem för provning. Jag hade dock mina favoriter redan när jag var där, men jag tog hem 3 par för säkerhetens skull. Jag har dock bestämt mig för just det paret. Billiga var de ju också, och snygga, och tåliga! :D Brun/beiga plastbågar i en diskret storlek.

Så fick jag svaret på hur illa det egentligen är med mina ögon. Jag pratade med en kursare om närsynthet förra veckan, och hon sa sig vara extremt närsynt. Hon har runt -7 på båda sina ögon, så då tänkte jag mig väl ha runt kanske -8 eller nåt. Nä! Jag har -11 på båda ögonen!!

Om det är nån som slår mig i närsynthet så kan ni ju mejla och berätta.

"OJ!", sa jag till optikern, men jag var inte speciellt förvånad. Jag vet ju liksom hur pass blind jag är utan glasögon. Han trodde nog dock att jag blev lite chockad, så han försökte lugna mig med att "-11 räknas ändå som normal närsynthet. Man brukar säga att gränsen till grav närsynthet går vid -14". Hörde ni? Jag är normal! :D

När jag gick därifrån kände jag mig helt vimmelkantig av synundersökningen och all glasögonprovning. Kände nästan för att lägga mig på närmsta parkbänk och sova en stund. Tagen av mina dåliga -11-ögon gick jag och köpte mig ett par klackskor Din Sko. Herregud, mina drömskor! Jag har drömt om såna skor sen jag var liten. Nu kan jag äntligen vara lika fin som min snygga faster var på 80-talet när hon och mina föräldrar skulle ut och dansa. Tyvärr kan jag inte provida er med en bild, men det kommer.

Kommentarer
Postat av: Lea

Hej på dig...
ojsan...-11, shitsan...jag tycker jag ser dåligt, men jag vet ju att du ser sämre...jag tror att jag bara har -2 eller -3...så jag är ju jättenormal hehe...
visst är det bra att man får låna med sig bågar hem, så man får bestämma sig i lugn och ro, och få lite feedback från familj och vänner. plastbågar är bra...de håller länge.
Skoj att du hittat din drömskor..jag intalar mig själv att de där senapsgula är de jag drömt om länge...vill ha..hehe
Vi får höras nån dag..så vi kan träffas nästa vecka ifall du fortfarande vill och kan det vill säga...
ha de gott, massor med kramar

2008-03-05 @ 07:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0