ESC 2008 - a review

Bästa låtarna


Israel - The Fire in Your Eyes

En riktigt bra låt och helt klart den bästa rösten i hela tävlingen!


Frankrike - Divine

Sebastien Tellier är genial, scenshowen fenomenal, låten fantastisk, och låter som något den franska gruppen Air skulle kunna spotta ur sig. Frankrike skickar äntligen något de är bra på! Ett stort plus för att Tellier andas in helium på scenen och att han äntrar spektaklet körandes en golfbil - ett tilltag han faktiskt kommer undan med utan att låten eller framträdandet verkar ett dugg plojigt.


Norge - Hold On Be Strong

För en gång skull skickar Norge något som jag gillar! En låt som ligger helt rätt i tiden.

  

Turkiet - Mor Ve Ötesi

För ovanlighetens skull skickar Turkiet en rocklåt, som dessutom är hur bra som helst! Turkiska språket lämpar sig verkligen för grymma rocktexter.

  

Ryssland - Believe

Bättre på skiva än IRL. Stackars Dima Bilan ylar på som om det vore det sista han gjorde i livet. Han vill vinna det här så mycket att han faktiskt förtjänar det. Sen är låten faktiskt bra, även om framträdandet kändes lite mer än överflödigt.


Bosnien & Hercegovina - Pokusaj

Otroligt oväntat bidrag från Bosnien & Hercegovina! Lättsamt och sött bidrag som sätter sig direkt. Jag bara väntar på att Björn Kjellman-kopian ska dyka upp ur min tvättkorg i tvättstugan. Fast jag vet inte om jag skulle bli lika glad som den där tjejen... Värt att nämnas är att sångaren sjunger ganska falskt på skiva, men live sjunger han perfekt, vilket känns mycket konstigt.



Bubblare:


Spanien - Baila El Chiki Chiki

Låten är genial! Scenshowen fick mig att jubla av skratt. Men jag kan inte riktigt sätta den på högsta topplistan eftersom det är en skämtlåt trots allt.


Island - This Is My Life

Skön låt med tryck i. Ett litet minus för de trista sångarna bara. Dock sjunger de bra.

  

Serbien - Oro

En skön ballad i sann Serbien-anda! Den sätter sig direkt. Dock når inte den här upp i samma klass som Hari Mata Haris Lejla eller förra årets vinnare av ESC.

  

Ukraina - Shady Lady

Skaplig låt, cool scenshow, men man tröttnar ganska snabbt på låten som lätt blir tjatig efter några lyssningar. Att hon skulle kopierat Perellis klänning är dessutom bara skitsnack. Tjejen hade den redan i sin musikvideo.


(Hedersplatser: Grekland - Secret Combination, Armenien - Qele Qele, Georgien - Peace Will Come)




Sämsta låtarna


Lettland - Wolves Of The Sea

Förlåt för mina hårda ord, men fy fan vad jag hatar den här! Ta Jolly Roger med er och försvinn!


Finland - Missä Miehet Ratsastaa

Förlåt Finland, men det här är för bedrövligt! Det här låter som blaskig rock som sänds på kvällarna på YLE-TV.


Tyskland - Disappear

Det enda som bör försvinna är de kassa sångerskorna. De prickade i stort sett inte in en enda ton rätt under hela framträdandet. På skiva låter de så mixade att rösterna är helt förvrängda. Stackars studiosnubbarna fick väl ta till vilka medel som helst för att de ens skulle låta skapligt.


Danmark - All Night Long

Jag brukar vanligtvis gilla liknande låtar, men det här gillar jag bara inte. Låten ger mig kli som inte ens helosan, desivon eller algisalsalva kan bota!


Irland - Irlande Douze Pointe

Den är smått komisk, men inte ett dugg bra.



Bubblare:


Estland - Leto Svet

Den fastnar för lätt och jag vet inte vart jag ska placera den här låten. Tragiskt nog finns det värre bidrag än det här.


Litauen - Nomads In The Night

Egentligen är det här ingen låt jag tycker något speciellt om. Jag känner ingenting när jag hör den - varken kärlek eller hat. Jag är bara helt likgiltig inför den och det irriterar mig något hemskt. Ett fett minus för att sångaren ser ut som en 1800-talsromantiker som sjunger en töntig kärlekshymn eller något.


Polen - For Life

En hemsk, trött och überamerikansk ballad. Behöver jag ens säga något mer?


Sverige - Hero

Otroligt trött låt. Usch, när ska Sverige fatta att vi inte kan hålla på att skicka samma gamla låtar år efter år, om och om igen. Jag får sådana Carolavibbar av den här låten att jag mår dåligt! Och att scenshowen skulle vara bra? Ursäkta, men vilken scenshow? Alla kanske blandade ihop den med Ukrainas scenshow, som faktiskt var bra! I blame this entirely on the media!


Kommentarer
Postat av: Marina

Jag tyckte Charlotte inte höll i framträdandet, varken i kvalet eller i finalen. Jag är inte alls förvånad att det slutade så lågt. Det som är en fiasko är hur dålig Charlotte var. Jag hade Norge som favorit, helt klart...

2008-05-27 @ 14:43:52
URL: http://lanqangirl.webblogg.se/
Postat av: Lea

jag tyckte att greklands bidrag var bra men frankrikes bidrag var helt klart bäst. Ukrainas låt...näää inte bra alls, sedan kan man ju diskutera hur mycket hon har "snott" från Charlotte..jaja, nu är det över tack o lov...ska bojkotta nästa år...så tråkig är jag.

ciao

2008-05-28 @ 08:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0