Hallyu! - del 2

Som sagt, jag gick på en föreläsning om Hallyu - Den koreanska vågen igårkväll mellan kl 18 och 20. Tog ett tidigare tåg in så att jag skulle hinna gå till en seriebutik (yep, dit borde du gå, Mona) och kolla lite. Hittade en massa spännande saker, bl a Bobo och Gnutten-tidningar för 1:- styck! :P Dock hittade jag inte min favorit "De Gröna Gnuttarna", men jag ska nog åka in och leta lite till vid ett senare tillfälle! Otroligt nog så kände jag igen flera av de där Bobotidningarna, trots att det var 20 år sen jag läste dem eller nåt! Funderar starkt på att köpa på mig dem som jag hade när jag var liten. Bland annat var det en tidning från typ 1985, som för övrigt var den första Bobotidning som jag hade nåt minne av, som var en stor favorit när jag var liten. Den handlade om ett gäng sjöhästar, haha! Sen gillade jag även starkt "Bobo och vikingarna". Några Boboalbum hade jag också. Jag brukade få en i julklapp varje år. De var också bra. Men jag blev rädd när jag läste om äventyret med "Bobo hos dimmiga damen". Hon var så himla läskig... Vågade knappt gå och lägga mig efter det, haha! :P


Nåväl... Det var föreläsningen jag skulle snacka om, inte en massa gamla nostalgitidningar. På busshållplatsen vid Odenplan så fick jag vänta på bussen i säkert 25 minuter för att den inte kom! Efter ett tag så kom en gammal kursare som gick två år under mig förra året på koreanskan. Egentligen så känner jag inte honom, men på en sån liten institution så känner man i princip alla, även om man eg inte gör det. :P Så jag gjorde sällskap med honom till institutionen (när bussen väl kommit).

Well, kort beskrivning nu:

-Föreläsaren var mycket riktigt en gammal koreansk man som var professor i historia. Men han var väldigt rolig och ung i sinnet.

-Vi fick titta på en Seo Taiji-konsert (koreansk rock) och när Seo Taiji sjöng/rappade "fucking media" så hajjade professorn till och tittade på oss, haha!

-Jag lärde mig ganska mycket om historian bakom musiken. Om det nu är korrekt dvs, för det var ju professorns egna teorier.

-Han nämnde H.O.T. några ggr, men påstod att de precis kommit ur tonåren (errrr?), samt att han trodde att Seo Taiji var i 20-årsåldern (ännu mer errrrr?). Min gamla koreanskalärarinna protesterade snabbt och vände sig till mig för att få fram korrekta svar, haha! :P

-Gammal koreansk shamanmusik och Court music är jätteseg... :P

-Vi fick lyssna på Trot och Enka! Jag myste som fan! Yay, Anna, yay! :D


Sen var föreläsningen slut och jag åkte hem. Ja, innan dess hann min f.d. koreanskalärarinna komma fram och ge mig komplimanger (på hennes egna lilla weirda sätt). "Oh, Linda, you look so different - you became so pretty!" Ja, vad säger man, hahaha! Jag måste sett illa ut förut... Flera ggr kom hon fram och påpekade det. "I dunno why you look so different, but you do! You're so pretty!" Man tackar och bockar, men betyder detta att jag var "mot saeng-gin" (ful) förut? :P


He once ruled the world... Mr. Seo Taiji himself

Kommentarer
Postat av: Mona

Då får du visa vägen nästa gång jag kommer upp!

2008-06-05 @ 13:47:46
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0