Förvirrande journalistik

Jag erkänner att jag är en sucker för glossy magazines. Så när jag var i mataffären på väg hem från t-banan så köpte jag med mig Chic hem. Ingen superintelligent tidning egentligen, men bra onsdagslektyr (eller nåt). Jag brukar köpa den emellanåt, så det är inget nytt. För de som inte läst tidningen så innehåller den alltså mestadels smink, kläder... Ja, och lite mer smink och kläder. Men den här ggn var det något som knockade mig totalt. I den andra halvan av tidningen satt plötsligt ett smutsigt litet barn i något som liknade en kloak. En artikel om "Fladdermusfolket - laglöst liv under Manillas broar" mötte mina något förvånade ögon. Artikeln handlade, precis som rubriken skvallrar, om fattiga människor som bor i slum under Manilas broar på Filippinerna. Historien tar sin början med Luna, en liten flicka som föll ner genom hålet i golvet, rakt ner i den smutsiga floden. Luna flöt upp igen tre dagar senare, mitt framför ögonen på sin mor. Artikeln berättar även om den Filippinska regeringen som försöker få bort de hemlösa, och drar till och med till med så drastiska metoder som att bränna kåkstäder. Inofficiellt, vill säga, men alla verkar ändå veta vem/vilka som ligger bakom.

Det är en fruktansvärt hemsk historia, det sticker jag inte under stol med. Jag blev grymt tagen av artikeln som jag alltid blir när jag läser liknande, men som artikel i Chic? Jag vet inte... På andra sidan växlar det om till "Skönhet - nyheterna och knepen som gör dig ännu snyggare". Ärligt talat blev jag faktiskt ganska avtrubbad av hela den där artikeln och vill inte läsa om mer kappor eller sminktips. Det är aldrig fel med såna här artiklar, men jag ifrågasätter syftet med den i just den här tidningen. Vad vill Chic egentligen få för reaktioner av den? Så vitt jag förstår är det en kommersiell tidning där det görs reklam för det ena och det andra. Inte var väl deras intentioner att deras läsare helt plötsligt skulle bli avtrubbade? Och om det är för att locka fram ett samvete mitt inne i en konsumtionsslukande läsning, så av med hatten för Chic - ni har verkligen lyckats.


Barn på Filippinerna (Bildkälla: Barnfonden)

Om man vill göra något bra för små liv som dessa, gå in här och bli fadder.

Kommentarer
Postat av: Rulta

Den artikeln läste jag! (nej, jag köper inte såna tidningar, men sneglade över kompisens axel på bussresan till Sthlm) Helt otroligt att folk kan lea i en sådan misär, och ingen gör något...

2008-10-08 @ 21:49:01
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0