Roliga generaliseringar

Jag kan nästan säga att det här blir ett slags svar på din kommentar, A-T. Jag fastnade på Svensk Fastighetsförmedlings hemsida. Jag vet ju hur pass "billiga" villorna och boendet är i gamle Vika jämfört med här. Man kan få en stor villa för runt 600 000:- eller liknande. För samma summa får man inte ens en pytteliten 1:a här längst ute på gröna linjen. Här kostar lägenheterna uppåt 1-2 miljoner (för en 2 rum och kök, dvs). Det var inte riktigt det som fascinerade mig mest, utan beskrivningarna man kan läsa om varje område.

Visste ni t.ex. att på Tennisvägen i Valdemarsvik så är 58% gifta. Intressena hos de boende är jakt, energisparande och att arbeta i trädgården. Låter väl ganska trivsamt?

I Älgerum utanför Valdemarsvik är områdets invånare intresserade av ridning, jakt och katter. 50% är gifta och 46% av husen är byggda innan 1931.

I Valdemarsviks centrum, på Storgatan 20,  är intressena bussresor (?), jakt och hushållsmaskiner (?). 61% av de boende är ensamstående utan barn. Dock gillar de att läsa familjetidningar, morgontidningar och fackförbundstidningar.

Ser ni brytpunkten här? Nu tänkte jag berätta vad de gillar på Mirabellbacken i Hässelby Strand. Intressena är utrikespolitik, spela golf, näringslivsfrågor och samhällsekonomi. De som bor här läser helst morgontidningar, om ekonomi, aktier och affärer, skönhet och mode.

På Wittstocksgatan på Östermalm i Sthlm så gillar de, förutom att spela golf, att segla dessutom!

Det är lite smått fascinerande med generaliseringar såhär. Det gör saker och ting mycket enklare. Det kanske är ett fall för mig att rota i, jag som läser etnologi och allt.


Strandliden / Hässelby Strand

Kommentarer
Postat av: A-T

fanns de här uppgifterna på hemnet? det har jag helt missat... helt galet!

2008-11-11 @ 10:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0